Zie jij door de bomen het bos niet meer in dieetland?

//Zie jij door de bomen het bos niet meer in dieetland?

Zie jij door de bomen het bos niet meer in dieetland?

Het is de laatste jaren een steeds hipper onderwerp geworden: voeding en diëten. Snelle diëten lijken dé ultieme manier om in korte tijd veel overtollige kilo’s kwijt te raken en hiermee op tijd in shape te zijn voor het strandseizoen, of om in je kekke kerstoutfit te passen. Maar wat werkt nu echt en is het eigenlijk wel gezond? En daarbij: wie kan je nou eigenlijk geloven? Helaas mag en kan iedereen roepen wat hij wilt, ook mensen die hier niet voor gestudeerd hebben. Daarnaast zijn de beweringen rondom voedingshypes vaak niet wetenschappelijk onderbouwd en is er dus helemaal niet bekend of iets wel of niet gezond is voor je lijf of zelfs schade kan toebrengen.

Veel diëten zijn puur gericht om op korte termijn gewicht te verliezen. Maar wat als je na een aantal weken of maanden weer stopt met het dieet en je weer gaat eten zoals je altijd hebt gedaan? Juist, de bekende jojo. Als je blijvend resultaat wilt zien werken (crash) diëten dus niet. De enige manier om een gezond gewicht te behalen én te behouden is verandering van leefstijl. In deze blog zullen er een aantal diëten kort toegelicht worden. Om het overzichtelijk en lekker leesbaar te houden is het onderwerp van deze blog opgesplitst in 2 delen, we kunnen hier namelijk uren over doorgaan 😉 .

1. Sapvasten

Je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord. Het idee achter dit dieet is om je lichaam te reinigen en hiermee zogenaamde opgehoopte afvalstoffen te verwijderen. Het klinkt best aannemelijk, maar eigenlijk is je lichaam een zelfreinigend mechanisme dat van nature heel goed voor zichzelf kan zorgen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de temperatuur (koorts) als er een foute bacterie je lichaam is binnengedrongen, of het ‘mechanisme’ overgeven of diarree wanneer je iets verkeerds gegeten hebt en je lichaam dit zo snel mogelijk eruit wilt werken. Misschien ook leuk om te weten: de binnenkant van je darmen (het darmslijmvlies) wordt elke 3 dagen vervangen. Hier voel en zie je niets van maar eindigt samen met onverteerd eten in de toiletpot. Over zelfreiniging gesproken 😉 Kuren om je darmen te reinigen zijn dus nergens voor nodig.

Wanneer je een sapvast-dieet volgt, is de kans groot dat je te eenzijdig eet en hierdoor een heleboel voedingsstoffen, vitamines en mineralen niet binnenkrijgt. Het energieloze gevoel wat vaak bij dit dieet komt kijken is dus geen bijwerking van het ‘reinigen’, maar een teken van je lichaam dat het voedingsstoffen tekort komt! Daarnaast ben je voornamelijk aan het drinken (die zelfgemaakte sapjes) en hoef je dus niet tot weinig te kauwen, terwijl kauwen juist zo belangrijk is om de vertering op gang te brengen. Tijdens kauwen wordt er namelijk amylase geproduceerd, wat nodig is voor de verdere vertering van koolhydraten. Nog een belangrijk puntje om te noemen: bij het blenden van groente en fruit maak je ook de vezels kapot. En laten die vezels juist zo belangrijk zijn voor een gezonde darmwerking.

2. Het detox dieet

Het idee achter het detox-dieet is dat chemicaliën uit de voeding, zoals pesticiden en zware metalen,  zouden worden opgeslagen in het lichaamsvet en hiermee de stofwisseling uit balans kunnen brengen. Deze chemicaliën zouden ervoor zorgen dat de vetvoorraad in het lichaam niet goed meer verbrand kan worden en er dus weinig gewichtsverlies zal plaatsvinden. Dit dieet is echter niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Zoals hierboven bij het sapvast-dieet beschreven staat, is het lichaam eigenlijk heel goed in staat om zichzelf te reinigen en te ontdoen van stoffen en bacteriën die er niet thuis horen. Wanneer er giftige stoffen in het lichaam aanwezig zijn maakt de lever deze onschadelijk. Denk hierbij ook maar aan alcohol en medicijnen, de lever zorgt ervoor dat al deze stoffen worden afgebroken en via urine of ontlasting het lichaam kunnen verlaten.

Het detox-dieet geeft aan dan het niet gezond is om veel gewicht in korte tijd te verliezen, iets wat op zichzelf natuurlijk helemaal waar is. De onderbouwing hiervoor is echter dat bij te snel afvallen opgeslagen gifstoffen uit het lichaamsvet vrijkomen.

Bij het detox-dieet wordt aangeraden ruim gebruik te maken van rauwe groenten, veel te bewegen, gebruik te maken van oplosbare vezels en om zogenaamde ‘chemische calorieën’, te vermijden, wat mogelijk is door biologisch groente en fruit te consumeren en weinig dierlijk vet te gebruiken. Daarnaast is het advies om vette vis te vermijden om geen zware metalen binnen te krijgen, terwijl een vette vis op zijn tijd juist erg belangrijk is om het lichaam te voorzien van belangrijke visvetzuren.  Ook wordt er bij dit dieet geadviseerd om gebruik te maken van voedingssupplementen. Helaas kan een teveel van bepaalde vitamines en mineralen via supplementen juist schade toebrengen aan je lichaam.

3. Immogenics

Het bedrijf NOVO Immogenics beweert door middel van bloedonderzoek te kunnen achterhalen van welke voedingsmiddelen iemand dik wordt. Deze voedingsmiddelen worden dan een aantal weken uit de voedings geschrapt en na verloop van tijd opnieuw geïntroduceerd. Het idee erachter is dat voedsel niet altijd verteerd wordt, waardoor onverteerde voedseldeeltjes in de bloedbaan komen en het immuunsysteem stimuleren. Het hormoon insuline zou hierdoor zijn werk niet meer goed kunnen doen en glucose zou worden opgeslagen in plaats van gebruikt te worden als energiebron. Ook voor dit dieet is geen enkel wetenschappelijk bewijs. Wanneer iemand gebruik maakt van een gezond en gevarieerd voedingspatroon dient het lichaam dit op een normale manier te verteren. Onverteerde resten, dus de ontlasting die overblijft nadat de voeding het hele darmstelsel heeft gepasseerd, eindigen in het toilet. Wanneer iemand een voedselallergie heeft, raakt het immuunsysteem wél betrokken. Dit komt omdat iemand dan gevoelig is voor bepaalde eiwitten uit de voeding, wat bijvoorbeeld het geval is bij mensen met een notenallergie. Wanneer iemand een allergie heeft en het immuunsysteem wordt ingezet, ontstaan er acute en vervelende lichamelijke reacties maar zal er zeker geen gewichtstoename zijn.

Nieuwsgierig geworden naar de rest, lees binnenkort verder in deel 2 over diëten!

By | 2018-03-05T11:21:12+00:00 maart 21st, 2017|Food|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment