10 tips voor het afvallen van de laatste kilo’s voor de zomer (vakantie)

//10 tips voor het afvallen van de laatste kilo’s voor de zomer (vakantie)

10 tips voor het afvallen van de laatste kilo’s voor de zomer (vakantie)

Het is weer heerlijk weer buiten. De zon schijnt, iedereen loopt met korte broeken, rokjes en slippers. Dit is de tijd van het jaar dat je er daarom tip top en strak uit wilt zien. Want met een zelfverzekerd gevoel over straat lopen met dat nieuwe jurkje waarin je benen zo mooi uitkomen, wie wilt dat nou niet!

Onderstaand heb ik wat tips neergezet die je kunnen helpen bij het verliezen van de laatste kilo’s voor de zomer (vakantie) echt van start gaat:

 

1. Eet volkoren en vezelrijke producten. Vezelrijke producten zorgen voor een meer verzadigd gevoel, waardoor je dus sneller een vol gevoel hebt en minder door blijft eten.

2. Vervang 1 of 2 keer in de week vlees voor vis: Vlees bevat vaak veel kcal en vet (afhankelijk van het soort vlees natuurlijk). Daarnaast eten mensen al snel té veel vlees, probeer het bij 500 gram in de week te houden.

3. Eet voldoende groenten en fruit: altijd goed! Groente en fruit bevatten minder kcal en juist veel belangrijke voedingsstoffen. Je kan behalve bij je avondmaaltijd ook groenten als tussendoortje eten of gewoon lekker bij je lunch. Denk aan een bakje met tomaatjes, komkommer, wortels, radijsjes of reepjes paprika. Er zijn steeds meer snackgroenten verkrijgbaar maar je kan ze natuurlijk ook gewoon thuis klaarmaken en in een bakje meenemen.

4. Eet langzamer: door rustig te eten en goed te kauwen merk je beter wanneer je vol zit. Wist je dat je hersenen na ongeveer 15 minuten een seintje geven dat je genoeg hebt gegeten? Hoe langzamer je dus eet, hoe minder je in dat kwartier naar binnen werkt!

5. Neem altijd een ontbijt: ontbijten zorgt voor een goede start van je dag. Het legt een goede bodem waardoor je later in de ochtend minder snel trek zal krijgen in ongezonde dingen. Daarnaast is het belangrijk om aan het begin van de dag je lichaam te voeden en te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

6. Ga niet met honger naar de supermarkt. Als je trek hebt gooi je al snel producten in je mandje die je eigenlijk niet nodig hebt. Ook handig: maak van te voren een boodschappenlijstje waar je je dan ook echt aan houdt. Hierdoor doe je minder impulsaankopen en neem je al dat ongezonde lekkers niet mee naar huis.

7. Ga meer bewegen en sporten. Probeer minimaal op 5 dagen in de week minstens een half uur te bewegen. Voor mensen die willen afvallen is het advies om minimaal een uur te bewegen. Je kan natuurlijk een abonnement bij de sportschool afsluiten of een andere sport gaan beoefenen. Zoek in ieder geval iets wat je echt leuk vindt, op die manier is het makkelijker vol te houden. En zoek een maatje waar je samen mee kan sporten, skaten, hardlopen. Zo kan je elkaar motiveren en zeg je veel minder snel af. Je wilt jezelf namelijk niet van je zwakke kant laten zien 😉

Daarnaast telt ook alle ‘dagelijkse’ beweging mee. Pak eens de fiets in plaats van de auto, stap als je echt met de bus moet 2 haltes eerder uit, neem de trap in plaats van de lift, ga tijdens de pauze lekker een rondje buiten lopen in plaats van in de kantine ploffen of ga na het avondeten nog een rondje skaten. Ga in ieder geval slim met je dagelijkse beweging om, alle beetjes helpen.

8. Vergroot je spiermassa door fitness. Hierdoor verhoog je je stofwisseling en neemt de energieverbruik toe, ook in rust.

9. Eet regelmatig. Maaltijden overslaan om snel af te vallen is geen gezonde manier. Probeer juist naast de drie hoofdmaaltijden ook drie tussendoortjes te nemen. Hierdoor voorkom je dat je honger krijgt en dus ineens veel te veel gaat eten. Kies hierbij wel voor gezonde tussendoortjes natuurlijk.

10. Drink veel water. Door een flink glas water te drinken voor het eten kan je zorgen dat je met een wat voller gevoel aan je maaltijd begint en je wellicht dus een keer minder opschept.

Als laatste tip: probeer eens bij te houden wat je allemaal eet en drinkt. Vaak is dit veel meer dan dat je eigenlijk denkt. Het kan helpen om bewuster met je keuzes om te gaan wanneer je het daadwerkelijk opschrijft of bijhoudt. Je kan het in een mooi boekje schrijven, of wat dacht je van het bijhouden in een app waarin je gelijk kan zien hoeveel kcal je gemiddeld eet en drinkt?

Kortom, gezond afvallen door bewust te eten en te bewegen is een van de manieren om op gezond gewicht te blijven en een voorwaarde voor gezond afvallen. Met de tips en informatie op deze website moet het afvallen en op gezond gewicht blijven zeker gaan lukken.

By | 2018-03-05T11:21:12+00:00 juni 15th, 2017|Food|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment