Vitaminen uit een potje of toch maar niet?

//Vitaminen uit een potje of toch maar niet?

Vitaminen uit een potje of toch maar niet?

Slik jij ook wel eens vitaminepillen? Wanneer de R in de maand zit of gewoon het hele jaar door, gewoon ‘voor de zekerheid’? Je bent niet de enige. Veel mensen denken dat het gezond is, weinig kwaad kan en ‘hoe meer hoe beter’. Helaas gaat die vlieger voor sommige vitaminen en mineralen niet altijd op, in tegendeel zelfs…

Over het algemeen geldt dat wanneer je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt, je eigenlijk voldoende van alle vitaminen en mineralen binnenkrijgt. In dit geval is gebruik van supplementen dus niet nodig. Wanneer je geen gevarieerd eetpatroon hebt bestaat de kans op tekorten en hiermee mogelijke klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, verminderde weerstand, bloedarmoede en coördinatiestoornissen. In het geval van klachten is het verstandig om bij de huisarts langs te gaan. Die kan door middel van bloedonderzoek zien waar een mogelijk tekort aan is, om vervolgens gericht dit probleem op te lossen, al dan niet in samenwerking met een diëtist.

Bij een gevarieerde voeding is dus niet zomaar extra suppletie nodig. Echter, er zijn een aantal groepen mensen die ondanks een gezonde en gevarieerde voeding toch een extraatje nodig hebben. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen, zwangere vrouwen, baby’s, kinderen, mensen met een donkere huidskleur en veganisten. Voor deze groepen kan het nuttig zijn om bepaalde vitamines wel bij te slikken. Om het overzichtelijk te houden een overzicht.

Wat? Voor wie? Waarom?
Vitamine B12 Veganisten, (vegetariërs) en ouderen B12 zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. Mensen die vlees eten krijgen over het algemeen voldoende binnen. Veganisten consumeren geen dierlijke producten, in dit geval is het raadzaam om B12 te suppleren. Voor vegetariërs is het verstandig om na te gaan of zij voldoende zuivelproducten, kaas en eieren gebruiken om op deze manier genoeg B12 binnen krijgen.
Vitamine D Vrouwen 50+, mannen 70+, kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, mensen met een donkere huidskleur en mensen die weinig buiten komen Vitamine D krijg je voor ongeveer 1/3 binnen via voeding en voor 2/3 via zonlicht. Wanneer je ouder wordt is de huid steeds minder goed in staat om vitamine D uit zonlicht op te slaan en ook mensen met een donkere huidskleur kunnen dit minder goed. Vandaar dat het voor deze groepen verstandig is om vitamime D te slikken. Vitamine D is nodig voor de opname van calcium uit de voeding, deze twee werken samen om te zorgen voor stevige tanden en botten en zo de kans op osteoporose te voorkomen.
Foliumzuur Vrouwen die zwanger willen worden en vrouwen die zwanger zijn. Foliumzuur is belangrijk voor de aanleg van de hersenen en het ruggenmerg van de ongeboren baby.  Het advies is 4 weken voor tot 8 weken na de bevruchting foliumzuur te slikken.
Vitamine K Baby’s tot 3 maanden Normaal gesproken wordt vitamine K door bacteriën in de dikke darm geproduceerd. Omdat pasgeboren baby’s deze bacteriepopulatie nog niet in hun darmen hebben en er dus geen vitamine K aanmaak plaatsvindt, moeten zij de vitamine K uit suppletie halen.

 

Okee, tot zover de groepen die iets extra’s nodig hebben. Maar we begonnen dit blog met eventuele schade door vitaminepillen. Hoe zit dat dan?

Via voeding is het eigenlijk niet mogelijk om een teveel binnen te krijgen. Alles kan natuurlijk, maar dan moet je echt hele gekke gewoonten hebben waarbij je in zeer grote hoeveelheden eenzijdige voeding consumeert.  Bij supplementen gaat dit helaas wat makkelijker, vooral wanneer je een multivitaminen slikt.

Zo’n Multi vitaminepilletje heeft vaak een zeer uitgebreide samenstelling en bevat een breed scala aan vitaminen en mineralen. Van sommige is het niet zo’n heel groot probleem als je er teveel van binnenkrijgt, ze zijn niet giftig. Van een aantal is het echter belangrijk om niet de zogenoemde bovengrens te overschrijden, deze hebben namelijk wél toxische bijwerkingen en kunnen bij langdurig gebruik schade toebrengen aan je lichaam. Om een paar belangrijke boosdoeners te vermelden:

Wat? Toelichting
Vitamine A Vitamine A heb je nodig voor goed zicht (zowel in het donker als bij licht), botvorming en groei. Vooral zwangere vrouwen moeten uitkijken met een teveel vitamine A om problemen met het ongeboren kind te voorkomen (risico op aangeboren afwijkingen of zelfs abortus). Vitamine A krijg je onder andere binnen via smeer- en bereidingsvetten, vis, kaas, melkproducten en leverproducten (zwangere vrouwen wordt afgeraden leverproducten te gebruiken!). Bij een teveel vitamine A via suppletie bestaat de kans op misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en juist afwijkingen aan ogen.
Vitamine D Vitamine D is dus nodig voor sterke botten en tanden en een optimale spierfunctie. Bij een teveel (enkel via suppletie, niet via voeding of zonlicht) kan er kalkafzetting  in zachte weefsels plaatsvinden en bestaat het risico op schade aan hart, nieren en bloedvaten. Klachten kunnen slaperigheid, misselijkheid, verminderde eetlust en obstipatie zijn.
Vitamine B6 Vitamine B6 heeft verschillende functies. Een van de belangrijkste functies is de werking van het zenuwstelsel. Bij een teveel van vitamine B6 uit suppletie bestaat juist het risico op blijvende schade aan het zenuwstelsel en daarnaast ook kans op geheugenstoornissen.

 

Verder nog een aantal handige tips voor een beter behoud van vitamines tijdens het koken:

  • Kook groente bij voorkeur in weinig water. Vitamines worden makkelijk in het water opgenomen en je spoelt ze dus gewoon door de gootsteen bij het afgieten. Zonde!
  • Kook groente bij voorkeur niet te lang, om dezelfde reden als hierboven.
  • Tijdens het bewaren van voedsel kan het vitaminegehalte ook wat teruglopen. Daarom is het verstandig om voedsel op een koele plaats te bewaren.
  • Bij gesneden groente kan de hoeveelheid vitamine C en foliumzuur ook teruglopen. Probeer ze daarom niet te lang te bewaren.
  • Ook door de invloed van licht kan de hoeveelheid vitamines en mineralen terug lopen, niet te lang in de zon laten staan dus!

Nog een leuk feitje:

Wie denkt het risico op een verkoudheid of griepje te verminderen door vitamine C bij te slikken komt van een koude kermis thuis. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het risico om ziek te worden hiermee niet afneemt. Wel lijkt er een verband te zijn tussen vitamine C en hoe lang je ziek blijft, mogelijk wordt de duur van je ziek zijn iets verkort. Je kan dus een vitamine C pilletje gebruiken, maar een flinke sinaasappel en een kiwi kunnen je ook prima helpen 😉

 

By | 2018-03-05T11:21:12+00:00 juli 11th, 2017|Food|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment